Saturday, April 10, 2010

Hari Pertama Training






Cerita ni benar2 berlaku pada aku, alkisahnya camni..pada 31hb November yg lepas, aku telah diarahkan (skema lak ayat aku ni,hu3..) untuk melaporkan diri sebagai trainee di salah sebuah kampeni ni, xla besar mn pun..biasa2 aje...aku akan menjalani industrial training tu selama 4 ½ bln kat ctu..ni adalah parts of requirement utk aku completekn aku nye degree tempat aku blajar. Biasa la budak baru blajar..1st day mmg teruja sgt, awal2 pg lg aku dh bersiap2.

Disebabkan kampeni ni dlm line perhotelan,maka opis hour nye bermula jam 9.00 pg smpai 5.00ptg, beroperasi pada hari isnin hingga sabtu..agak luluh hati aku bila terkenangkan hai sabtu pun kne masuk opis,tp ½ hour je pun..hu3. Hari pertama, aku dibawa ke opis aku oleh boss aku sndiri, aku mmg excited shgga terbayang2 suasana kje yg best, dpt meja sendiri ni dikelilingi ofis mate yg rmai, ala..cm dlm drama kt tv tu..hi3..tp aku agak terpinga2 bila mula2 melangkah masuk ke dlm opis tu, yg aku nmpak Cuma de seorang perempuan yg tersenyum mns bila nmpak aku, dan de lg dua bilik yg sederhana saiznya, ku kira satu tu bilik bakal boss aku n yg lg satu tu bilik tempat file2 penting disimpan.Mana opis mate??hu3..rupa2nya baru aku taw, opis aku ni terletak berasingan ngn jabatan2 lain, P&C la katakan..he3..


P&C dan Top Secret...

Pada permulaan tempoh praktikal tu aku rasa agak semput..hu3, memandangkan kt opis tu Cuma ade kami bertiga je, boss,aku, dan trainee yg lg satu je, so sme keje2 yg de kat situ,kami la yg kene kerjakn. Aku dipahamkan boss aku pun masih baru kat ctu, dan lepas ni aku akan ditugaskan kat ctu bersama ngn dia je sbb tempoh training trainee yg lg satu tu dh nk tamat. Aku cuma de ms 2mggu je untuk belajar sme kje2 yg aku patut buat kat opis tu. Penat..tp nk wat cane,kn?? Alhamdulillah..aku dh berjaya lalui sme tu. Tp pas ‘ditinggalkan’, aku terasa cm byk betul kje yg aku kne siapkan, tiap2 hari de je kje dtg menimbun. Boss aku lak sm cm aku, msh dlm proses nk sesuaikn diri ngn tmpat n kje baru..kdg2 aku mmg terpaksa belajar sndiri2.

Boss aku ni agak teliti orangnya. Sme kje yg aku wat mesti de draft dulu. Pas dia approve draft aku, baru aku leh print kje aku tu..kdg2 ketelitian dia tu wat aku garu kpala aku yg xgatal gak..de je yg slh dan perlu dibetulkan..pernah satu hari tu aku disuruh betulkan kontrak pekerjaan staff yg aku dh draft sbb tertinggal satu huruf ‘a’ kt dlm isi kndungn perjanjian kontrak tu. Bila disuruh wat kje tu, cm biasa laa..xkn la aku nk memandai reka cipta kontrak sendiri lak, mesti la aku ‘refer’ kontrak yg sedia ada, aku pun xnmpak huruf ‘a’ yg tertinggal tu..ntah mcm mn dia leh perasan..yg wat aku rs kagum minor error tu bkn de kat muka surat depan perjanjian, dan bukan jugak kat permulaan ayat..teliti kan dia??hu3..tu la boss aku dulu...Ade staff cakap aku dh kne buli ngn dia,tp yg peliknya aku xpulak rs cmtu. Ataukah aku mmg dh kne buli??xpe la aku redha je..ha3..aku nmpak semua tu sbg peluang utk aku belajar..part of learning process mat salleh ckp..Bila aku wat byk kje aku pat lg byk ilmu, aku mmg yakin tu sbb dulu ms kuliah pun aku de belajar pasal learning..buku tu ckp,people learn best when they actually practicing what they have learn. Betul la pe yg buku tu ckp,aku dh dpt rs sendiri skarang ni..Ade jugak aku dgr staff2 ckp2 kt blakang, de segelintir drpnya mmg xpuas ati ngn boss aku. Aku pun xpaham knp..aku bkn nk bela sape2..tp bg aku,sepanjang aku keje ngn dia, aku rs cm aku pat belajar byk bnda gak, aku pun klu de pape yg aku krg jelas atau xphm tnpa segan silu bertanya kat dia,dia lak mmg akan jelaskn sejelas2nya,so aku rs xde mslh la kje ngn dia..Cuma kdg2 aku tension gak ngn keje yg cm xpnh hbs..hu3 nk kejar due date tu la yg wat aku selalu semput thp gaban..hu3


Perubahan sebagai salah satu prosess pembelajaran.

Yg penting, ape yg aku pat belajar drp kisah ni de 4 benda yg aku rs agak penting dlm hidup aku :

1. Bukan senang untuk kita puaskan ati semua orang disekeliling kita

2. Tak semua benda yg betul dan cantik di mata dan fikiran kita tu betul dan cantik dimata dan fikiran org lain

3. Don’t judge a book by it’s cover..klu kita nk nilai orang lain, kenal la dulu dia betul2..jgn pndai2 nk wat andaian ceteris paribus lak..hu3

4. Kita perlu bijak ambil peluang, think and act positively..life is part of learning process..slagi hidup,slagi tu la kita belajar, Belajar drp pengalaman sndiri, belajar drp pengalaman org lain..belajar drp kesilapan..xla ssh sgt hidup ni,kn??heee..


Cetusan Rasa,

Julia

No comments:

Post a Comment